Nauka systematycznego pisania

Ćwiczenia z koralikami

Cenna nauka właściwego, luźnego chwytu przyboru do pisania.

Wcześniej, kiedy dzieci trzymały przybory do pisania w nieprawidłowy sposób, pomocą okazywało się to ćwiczenie. Przynosiło efekty jeśli wykonywane było przez dłuższy okres. Ważne jest, aby podczas nauki poprawnego trzymania przyboru do pisania dziecko nie musiało jednocześnie skupiać się na jakiejkolwiek konkretnej treści. Zmiana ruchu wymaga pełnej uwagi dziecka, dlatego ćwiczenie to powinno być wykonywane jako dodatkowe ćwiczenie w czasie wolnym.

Ćwiczenie to powinno być praktykowane tylko przy użyciu ręki, którą dziecko pisze na co dzień!

Aby wykonać to ćwiczenie, potrzebujesz drewnianej, nielakierowanej kulki o średnicy około 10 mm. 

1. Dziecko uczy się trzymać koralik w piszącej dłoni za pomocą małego i serdecznego palca. Na początku dziecko może potrzebować drugiej ręki, aby utrzymać oba palce na miejscu. Po kilkukrotnym przećwiczeniu przez dziecko tego sposobu powinno ono nauczyć się chwytu jedną ręką. Kciuk, palec wskazujący i środkowy można zgiąć. Może się zdarzyć, że dziecko poczuje mrowienie w przedramieniu, gdy ćwiczenie jest dla niego czymś nowym.
2. Kiedy dziecko będzie już w stanie utrzymać koralik między dwoma palcami, można przystąpić do kolejnego ćwiczenia. Teraz czas na ćwiczenie motoryki małej: nawlekania koralików, sortowania kulek, drobnych klocków itp. – dziecko musi trzymać drewniany koralik w piszącej dłoni palcem serdecznym i małym przez cały czas trwania ćwiczenia. 
3. Po pomyślnym wykonaniu tego ćwiczenia dziecko może przystąpić do rysowania. Dziecko maluje i rysuje zamaszyste linie, duże pętle, łuki itp. i mocno trzyma koralik między dwoma palcami. Jeśli to zadziała, pomocne może być umożliwienie dziecku pracy nad arkuszami ćwiczeń, na których będzie mogło prześledzić swoją drogę przez labirynt, uzupełnić obrazki od kropki do kropki lub wykonać inne zadania rysunkowe.
4. Teraz dziecko może przejść do nauki ruchów pisania. Na początku liniatura powinna być szersza, a następnie stopniowo zwężać się w miarę pracy dziecka z ołówkiem Jumbo Grip, ołówkiem typu twist lub szkolnym piórem wiecznym marki Faber-Castell. Również w tym przypadku koralik należy trzymać pomiędzy palcem serdecznym i małym.

Ćwiczenie pomaga dzieciom nauczyć się używać swojego serdecznego palca jako palca podtrzymującego podczas pisania. Jeśli środkowy palec pozostanie na wierzchu długopisu lub ołówka, powstanie przerwa po boku, ponieważ palec serdeczny i mały trzymają koralik. Długopis nie może być utrzymany stabilnie i pisanie staje się praktycznie niemożliwe bez utraty narzędzia.

Dzięki ćwiczeniom z koralikiem dziecko skutecznie znajduje chwyt trójpalcowy, który pozwoli mu na swobodne trzymanie długopisu i pisanie bez napięcia.