Nauka systematycznego pisania

Dodatkowe informacje

Odpowiednie ołówki, a także następujące kryteria, wpłyną pozytywnie na umiejętności pisania dzieci:

Pozycja siedząca

Dobra, wyprostowana pozycja siedząca jest ważna, aby ruchy pisania były płynne. Stopy powinny dosięgać podłogi. W tym celu meble muszą być dostosowane pod względem wysokości lub dzieci powinny opierać stopy na niewielkim podnóżku. Siedzenie prosto przy stole zapewnia doskonałą koordynację wzrokowo-ruchową, co oznacza, że dziecko może obserwować swoje umiejętności motoryczne pisania; każda inna pozycja siedząca negatywnie wpływa na proces pisania.

Pozycja ręki

Podczas pisania, dolna część ramienia i zewnętrzna strona dłoni powinny być oparte na powierzchni, na której się pisze. W ten sposób ramię, nadgarstek i bark są zrelaksowane nie ma napięcia mięśniowego, co ułatwia proces pisania.

Pozycja kartki

Dla osób praworęcznych, zeszyty i arkusze ćwiczeń powinny być ustawione pod kątem około 15 stopni w lewo, a dla osób leworęcznych pod kątem około 30 stopni w prawo. Siedząc prosto przed biurkiem, taka pozycja odpowiada ruchowi dolnej części ramienia; zarówno leworęczni, jak i praworęczni mogą kontrolować swoje pisanie, ponieważ dłoń jest umieszczona pod linią. Ta pozycja jest szczególnie ważna dla osób leworęcznych, ponieważ często mają tendencję do przyjmowania pozycji haka podczas pisania, co powoduje nadmierny wysiłek i napięcie w dłoni i palcach.

Linie

Rodzaj linii na kartce jest bardzo pomocny podczas nauki pisania. Ponieważ podczas nauki pisania większy nacisk kładzie się na kształt liter niż na dokładną sekwencję ruchów, warto dostarczać dzieciom kartki z szerszym rozstawieniem linii. Najlepsze kartki do ćwiczeń mają linie o różnych kolorach na brzegach, co pomaga zaznaczyć, gdzie zaczynają i kończą się literki 'wysokie' i 'niskie' oraz środek liter.

Dla osób leworęcznych sensowne jest umieszczenie systemu linii po prawej stronie kartki, ponieważ grafiki przeznaczone do pomocy dziecku leworęcznemu w przeciwnym razie zostałyby całkowicie zasłonięte przez lewą rękę i byłyby niewidoczne.

Intensywność światła

Światło musi padać na stronę zgodnie z preferencją manualną dziecka i bez tworzenia cieni, które mogłyby zasłonić pisanie lub zakłócić koordynację wzrokowo-ruchową. Jeśli kilka dzieci pisze lub wykonuje prace przy jednym stole, zarówno w szkole, jak i w czasie wolnym, powinny siedzieć w taki sposób, aby nie przeszkadzać sobie nawzajem swoimi aktywnymi rękoma.