Jak narysować dom Albrechta Dürera ołówkami Castell 9000

  • Adults 
  • Teenagers 
  • 180 min
Potrzebujesz:
Papier, zestaw ołówków Castell 9000, ostrzałka do ołówków i gumka do ścierania.

1. Materiały

Wskazówki:

  • Można też naostrzyć ołówki nożem (zamiast używać temperówki).
  • Ołówki Castell 9000 są dostępne także w mniejszych zestawach.

2. Wybierz temat

Znajdź dogodne miejsce, z którego będziesz miał dobry widok na wybrany przez Ciebie obiekt do rysowania. Ważne, żeby nikt Ci w tym czasie nie przeszkadzał.
Wskazówka: Już na początku musisz się upewnić, że wybrany przez Ciebie temat zmieści się na kartce – sprawdź, czy masz wystarczająco dużo miejsca powyżej i poniżej linii. 

3. Pierwsze dwie linie

Najlepiej rozpocznij swoją pracę od stworzenia odpowiednich warunków. Na tym etapie pomocne będzie wyznaczenie linii horyzontu. Jest to umowna linia znajdująca się na wysokości oczu. Wszystko, co umieszczone jest ponad tą linią widzisz powyżej (z żabiej perspektywy), natomiast wszystko poniżej widzisz z góry (z lotu ptaka). 
Ostrożnie narysuj tę linię na kartce papieru twardym ołówkiem (co najmniej typu „H”). Powinna być dostatecznie widoczna, ale równocześnie dosyć jasna tak, aby można ją było potem łatwo wymazać.
 
Wskazówka:  W przypadku budynku linia sprawdza się także jako jego narożnik.

To samo odnosi się do pionowej linii odniesienia. Wszystko na prawo od linii jest widziane z prawej, a wszystko na lewo od linii – z lewej. Podczas rysowania tej linii upewnij się, że znajduje się ona pod kątem 90° względem linii horyzontu.

4. Wstępny szkic

Kolejnym etapem jest wykonanie zarysu budynku. Najlepszy efekt osiągniesz poprzez uwzględnienie możliwie największej liczby linii. W tym celu posłużyłem się ołówkiem o stopniu twardości, który jest wystarczająco widoczny, ale nie zakłóca rysunku w następnych fazach (nie miększy niż „HB”).

 

Wskazówki:

  • Odkryj w sobie duszę artysty: Nikt nie każe ci rysować każdego drobnego szczegółu i nie każdy kąt musi być perfekcyjny. Efekt końcowy zależy wyłącznie od Ciebie. 
  • Skup się na najważniejszych cechach Twojego tematu, w tym przypadku są to: kształt dachu, wnęka, konstrukcja budynku, oszklone okna, itd.
  • Może zająć ci to sporo czasu, ale musisz uzbroić się w cierpliwość. Zobaczysz, że z czasem cały proces nabierze tempa.

5. Ostatni krok w plenerze – cieniowanie

W słoneczne dni trudno o niezmienne oświetlenie. Warto więc wykonać zarys najszybciej jak potrafisz, zanim słońce zmieni swoje położenie. W tym celu możesz użyć miękkiego ołówka (np. „3B”), aby szybko oznaczyć linie, które będziesz cieniować później. W ten sposób, nawet jeśli kąt padania światła zmieni się w czasie Twojej pracy, możesz w każdej chwili przypomnieć sobie, w jaki sposób wcześniej układały się cienie.

Wskazówka:

Zrób zdjęcie z wybranym przez Ciebie kątem padania światła. Może ono posłużyć ci przy późniejszym procesie cieniowania.

6. Drewniana konstrukcja

Czas na dodanie drobnych szczegóły do Twojego szkicu. Ołówki Castell 9000 są dostępne w 12 różnych stopniach twardości, umożliwiających uzyskanie przeróżnych odcieni szarości. Do pokrycia dużego obszaru drewnianej konstrukcji zastosowałem twardy ołówek („2H”), do drewnianego balkonu „HB”, natomiast do ramy okien i ciemnych części balustrady balkonowej „3B”.


Wskazówki:

  • Staraj się nie dociskać ołówka do kartki, by zapobiec jej rozerwaniu. Kilka pociągnięć ołówkiem po tej samej linii będzie znacznie lepszym rozwiązaniem.
  • Im miększy ołówek, tym ciemniejsze kreski; im twardszy ołówek, tym subtelniejsze kreski.

7. Detale

Najmniejsze detale, które moim zdaniem zasługiwały na największą uwagę w domu Albrechta Dürera były gomółki. Rozpocząłem więc od szkicu wstępnego przy pomocy twardego ołówka („H”). Po zmianie na „3B” ponownie przeciągnąłem ołówkiem po miejscach, w których szyba lub rama okna rzucała cień.

Wskazówka:

W przypadku tego typu detali, najlepiej trzymaj się wzoru. Musisz tylko określić, które miejsca są najlepiej oświetlone przez słońce, a które – zupełnie skryte w cieni.

8. Dach

Najmniejsze detale, które moim zdaniem zasługiwały na największą uwagę w domu Albrechta Dürera były gomółki. Rozpocząłem więc od szkicu wstępnego przy pomocy twardego ołówka („H”). Po zmianie na „3B” ponownie przeciągnąłem ołówkiem po miejscach, w których szyba lub rama okna rzucała cień.

Wskazówka:

Wyobraź sobie, że przejeżdżasz palcami po dachu. Narysuj naturalne linie. Ponownie możesz wspomóc się światłem słonecznym, które wskaże zacienione miejsca.

9. Fundament z piaskowca

Piaskowiec ma chropowatą powierzchnię i jest znacznie ciemniejszy niż tynkowane ściany. Aby uzyskać taki efekt na papierze, należy miękkim ołówkiem (np. „6B”) pokryć daną powierzchnię cienką warstwą, bowiem kartka może prześwitywać. Zaakcentowałem pojedyncze kamienie kilkoma pociągnięciami ołówkiem. Ta metoda pozwoli oddać specyficzną strukturę ścian wykonanych z brył piaskowca. Powyższe sugestie wystarczą, aby na własną rękę wyciągnąć wnioski. (Podobnie jak w przypadku rysowania/malowania drzewa – widok kilku liści może być wszystkim, czego potrzebujesz.)

Wskazówka:

Umieść kartkę papieru pod ręką rysującą i trzymaj kartkę stabilnie drugą ręką. Taki uchwyt pozwoli ci na poruszanie ręką w przód i w tył bez rozmazywania rysunku podczas rysowania.

Gotowe!

Jak widzisz, pomimo, że cały proces wydaje się niezwykle skomplikowany, nie jest to takie trudne, jeśli zastosujesz się do powyższych etapów i obierzesz taktykę krok po kroku. Mamy nadzieję, że Ci się podobało. Czerpanie przyjemności z procesu rysowania jest kluczowe dla odnalezienia swojej własnej ścieżki.