“Jesteśmy na właściwej drodze.”

Pomimo prawie trzech lat trwającej pandemii i niemal trzech lat konieczności zarządzania nieprzewidywalnym kryzysem, Faber-Castell rozwija się niezmiennie. W niniejszej rozmowie CEO Stefan Leitz podsumowuje nową strategię korporacyjną firmy, która odnosi już pierwsze sukcesy i zdaje się utrzymywać ten zrównoważony trend rozwoju.

Panie Leitz, ostatnie trzy lata w Faber-Castell były znacząco dotknięte poprzez wpływ globalnej pandemii. Teraz skupmy się na przyszłości. Jakie ma Pan plany?

To prawda, koronawirus dramatycznie przyspieszył istniejące trendy we wszystkich aspektach - w tym w sposobie, w jaki konsumenci dokonują zakupów, kształtują swoje zachowania i określają, co jest dla nich rzeczywiście istotne. Pandemia miała również wpływ na nas samych: teraz działamy w sposób bardziej globalny, co pozwala nam w pełni wykorzystać wewnętrzną wiedzę w firmie. To stanowi fundament, na którym budujemy naszą przyszłość. Ten okres pozwolił nam wyznaczyć nasz strategiczny kierunek i wracamy na ścieżkę wzrostu.

Co konkretnie oznacza ta ścieżka wzrostu teraz i w najbliższej przyszłości?

W roku finansowym 2022/23 osiągnęliśmy drugi najwyższy obrót w historii firmy. Ogólnie rynki powracają do normalności wraz z końcem restrykcji związanych z Covid-19, co przekłada się na znaczący wzrost obrotu. Przy założeniu stabilnych kursów wymiany, oznacza to wzrost na poziomie 19,9% po dostosowaniu do kursów walutowych. Nasza działalność w zakresie akcesoriów do pisania i rysowania oraz kosmetyków równie aktywnie przyczyniła się do tego wzrostu. Szczególnie rynki Ameryki Łacińskiej i Azji/Pacyfiku były głównymi napędami tego wzrostu.

Teraz widzimy, że nasza nowa globalna strategia korporacyjna działa bardzo dobrze, pomimo napiętej sytuacji na rynku zaopatrzenia i spadku siły nabywczej konsumentów. Spodziewamy się, że ta ścieżka wzrostu będzie kontynuowana w bieżącym roku, pomimo wyzwania związanego z rosnącymi kosztami. Wyznaczyliśmy sobie ambitne cele: W ciągu najbliższych pięciu lat chcemy rosnąć szybciej niż rynek i dalej umacniać naszą pozycję jako liderów rynkowych w wielu dziedzinach. Jednocześnie dążymy do stałego wzrostu rentowności.

“Korzeniem naszej marki można nazwać ludzi i nasze poczucie odpowiedzialności, co również wspiera zrównoważony rozwój. Pień drzewa to nasza marka. System korzeniowy drzewa to nasz łańcuch dostaw, gałęzie i gałązki to nasze kanały sprzedaży i rynki, a świeże zielone pędy drzewa reprezentują Nowy Biznes."

Stefan Leitz, CEO

To ambitne cele. Jak zamierzacie je osiągnąć?

Posiadamy znaczącą przewagę, ponieważ nasza marka cieszy się rozpoznawalnością na całym globie, co idzie w parze z naszą szeroką obecnością na rynkach światowych. Zamierzamy wykorzystać te globalne synergie w pełni, aby wydobyć nowy potencjał. Te aspekty stanowią kluczowe filary naszej globalnej strategii korporacyjnej.

Ta strategia to kompleksowy program wzrostu. O co w niej chodzi?

Nasza strategia, "JEDEN Faber-Castell - tworzenie kolorowej przyszłości", stanowi sygnał startowy, którym rozpoczynamy kolejne pięć lat. Oparta jest na siedmiu strategicznych filarach. Opracowaliśmy tę globalną strategię we współpracy z ekspertami ze wszystkich obszarów naszej firmy, z wszystkich kontynentów, na których działamy - to takie Faber Castell dla Faber Castell, można powiedzieć. To nasz nowy styl.

Co to oznacza - "nowy styl"?

Pandemia była katalizatorem międzynarodowej współpracy. Zgromadziliśmy 80 osób z różnych obszarów globalnej grupy Faber-Castell, aby określić i opracować obszary i mechanizmy wdrożenia. Każda z tych osób jest ekspertem w swojej dziedzinie i może wnieść odpowiedni wkład. Ta międzynarodowa współpraca ilustruje proces transformacji kulturowej, który rozpoczął się w czasie pandemii i nadal trwa: chcemy, aby wszyscy pracownicy Faber-Castell uważali się za ważną część tego rozwoju i osobiście przyczyniali się do naszego sukcesu. To właśnie oznacza "Jesteśmy jednym Faber-Castell".

A co dokładnie oznacza siedem filarów strategicznych?

To są nasze filary sukcesu: Ludzie i Kultura, Zrównoważony Rozwój, Sprzedaż i Kanały, Marka i Innowacje, Wewnętrzna Digitalizacja, Globalny Łańcuch Dostaw oraz Nowy Biznes. Tutaj tkwi nasz potencjał. Jak wspomniałem na początku, działanie na skalę globalną daje nam przewagę nad konkurencją. Połączymy siły regionalne, aby wykorzystać nowy potencjał na rynkach docelowych, takich jak Azja i Ameryka Łacińska, w celu ujednolicenia i lepszego wypromowania naszych produktów. Wykorzystamy naszą wiedzę międzynarodową, aby wprowadzać innowacje i usługi na rynek szybciej oraz lepiej wykorzystywać nasze moce produkcyjne. Istotnym elementem wszystkich dziedzin strategicznych będzie orientacja na konsumenta: w przyszłości będziemy zadawać sobie pytanie: "Czego naprawdę chce klient?" zamiast skupiać się wyłącznie na tym, co możemy im sprzedać.


Które filary uważasz za najważniejsze?

Obszary strategiczne są ze sobą powiązane. W komunikacji z naszymi pracownikami zilustrowaliśmy te obszary symbolem drzewa: Naszymi korzeniami są 'Ludzie i Kultura', 'Wewnętrzna Digitalizacja' oraz odpowiedzialność, którą ponosimy w zakresie 'Zrównoważonego Rozwoju'. Pień drzewa to nasza 'Marka'. Układ, który dostarcza składniki odżywcze do drzewa, to nasz 'Łańcuch Dostaw', a gałęzie to nasze 'Kanały Sprzedaży'. Nowe, świeże pędy reprezentują 'Nowy Biznes'.

Dlatego wolę mówić o priorytetach związanych z czasem, zamiast nadawać pierwszeństwo jednemu filarowi nad drugim. Nasza koncentracja na Ludziach i Kulturze już się rozpoczęła. To tutaj nasza kultura firmowa przechodzi kontrolowany rozwój, jednocześnie ustanawiamy struktury regionalne oraz kluczowe kompetencje, takie jak marketing i sprzedaż. Co roku będziemy mierzyć nasze osiągnięte cele i dostosowywać się tam, gdzie będzie to konieczne.

Wzrost produktywności w dużej mierze wynika z Wewnętrznej Digitalizacji, nad którą obecnie pracujemy. Istnieją również projekty wiodące w dziedzinie digitalizacji, które pozwolą nam zdobyć znaczne przewagi na rynku w zakresie rozwoju produktów, planowania sprzedaży i usprawniania naszych procesów globalnych. To właśnie tu są wyznaczane ostateczne cele na rok finansowy 2025/26.


Czy wasze wytyczne strategiczne mają zastosowanie do obszarów takich jak Faber-Castell Cosmetics, który jest zupełnie innym rodzajem biznesu?

Oczywiście, nasza działalność w obszarze kosmetyków jest częścią ONE Faber-Castell. W obszarze Ludzi i Kultury dążymy do identycznych podejść, takich jak kultura informacyjna i wydajnościowa. Badamy również powiązania między działalnością w zakresie akcesoriów do pisania i rysowania oraz kosmetyków - wszystkie części naszej firmy mają swój udział w realizacji naszych celów związanych z zrównoważonym rozwojem. Jednocześnie uwzględniamy różnice w działalności kosmetycznej i między krajami. Faber-Castell Cosmetics uwzględnił te elementy w swojej strategii kosmetycznej, która opiera się na naszej globalnej strategii korporacyjnej.


Na jakie rynki celujecie?

Tak jak wszystkie zdobywające sukcesy międzynarodowe firmy, musimy mieć stabilny rynek krajowy. Na naszym niemieckim rynku sytuacja wygląda naprawdę dobrze, a ogólnie w Europie radzimy sobie dobrze i powinniśmy widzieć dalszy wzrost. Ameryka Łacińska to największy region dla naszej grupy i ma ogromne znaczenie. Największy potencjał wzrostu widzimy w Azji, zwłaszcza w mocno zaludnionych krajach, takich jak Chiny i Indie. To tam skupiamy się w dużej mierze. Musimy znaleźć nowe sposoby otwarcia różnych rynków i kanałów. Wsparciem będzie optymalizacja naszej globalnej oferty produktowej i przyspieszenie innowacyjnych procesów. Musimy rosnąć silniej w handlu nowoczesnym, a także w handlu elektronicznym. Wiatry w żagle dostarczy nam nasza globalna przewaga w dziedzinie zrównoważonego rozwoju.


Zrównoważony rozwój to kolejne z pojęć...

… które jest decyzyjne dla Faber-Castell: jako powód istnienia naszych produktów, dowód naszej siły w innowacjach, magnes przyciągający przyszłych pracowników. Mamy długą tradycję innowacji, nie tylko w zakresie zrównoważonego rozwoju środowiskowego, ale także społecznego. Ta tradycja sięga setek lat w naszej firmie. Dobrym przykładem jest szkoła podstawowa założona przez Faber-Castell w 1874 roku w niemieckim miasteczku Geroldsgruen, która posiadała również szkołę wyższą. Lothar von Faber całkowicie sfinansował tę szkołę i dostarczał uczącym się materiały naukowe bezpłatnie. Lub nawet wcześniej, w 1844 roku, kiedy Lothar von Faber założył fundusz ubezpieczeń zdrowotnych dla swoich pracowników, który był pierwszym w regionie Norymbergi, pierwszym w Bawarii i jednym z najstarszych w Niemczech. To miało miejsce około czterdzieści lat przed wprowadzeniem obowiązkowego ubezpieczenia zdrowotnego dla pracowników przez niemiecki rząd za czasów pierwszego kanclerza, Otto von Bismarcka. Fundusz ubezpieczeń zdrowotnych Faber-Castell, BKK, który istnieje do dziś, stał się przykładem najlepszych praktyk dla innych firm i instytucji. Lothar von Faber był prawdziwym pionierem również pod tym względem. Taka tradycja niesie ze sobą wielkie poczucie odpowiedzialności. Jestem bardzo dumny, że mogę pracować dla takiej myślącej perspektywicznie i zrównoważonej firmy.




Jeśli chodzi o zrównoważony rozwój środowiskowy – czy firma już osiągnęła wszystkie cele?

Jeszcze nie, ale idziemy w doskonałym kierunku. Zyskujemy na sile również w tym obszarze. Przykładem jest sposób, w jaki pozyskujemy drewno i prowadzimy zrównoważone gospodarowanie leśnictwem. Tysiące hektarów plantacji leśnictwa regeneracyjnego w Brazylii naprawdę dają nam przewagę konkurencyjną w tej kwestii. Jest jeszcze wiele do zrobienia, jeśli chodzi o stworzenie całkowicie okrężnej gospodarki. To powinno być celem wszystkich branż produkcyjnych, a oczywiście także Faber-Castell.

Skupiamy się na analizie i rozwoju w zakresie recyklingu plastiku. Wyzwaniem tutaj jest (nie)jednolita jakość surowców wtórnych, które są ograniczone i podlegają ogromnym wahaniom cenowym. Mimo to udało nam się osiągnąć znaczny postęp, ponieważ wiele naszych markerów, takich jak Textliner Pastell, a także niektóre produkty dla artystów-amatorów, takie jak Goldfaber Aqua Dual Marker, jest teraz głównie produkowanych z recyklingowanego plastiku.

"Zrównoważony rozwój jest bardzo ważny dla Faber-Castell w odniesieniu do wszystkich naszych produktów. Nasze długoletnie i ciągłe doskonalenie skoncentrowane na zrównoważonym rozwoju stanowi dowód naszej siły innowacji i działa jak magnes przyciągający przyszłe pokolenia pracowników. Posiadamy bardzo długą tradycję innowacji, i nie chodzi mi tylko o zrównoważony rozwój środowiskowy. Chodzi także o zrównoważony rozwój społeczny."

Stefan Leitz, CEO

A co z innymi obszarami, takimi jak energia, emisje i opakowania?

W tych obszarach radzimy sobie naprawdę dobrze, ale nie zamierzamy spocząć na laurach. Udział energii odnawialnej, którą wykorzystujemy na całym świecie w naszych lokalizacjach produkcyjnych, wynosi już 87 procent i ciągle rośnie. Udało nam się to osiągnąć poprzez ilość energii, którą sami produkujemy, wykorzystując energię słoneczną za pomocą instalacji fotowoltaicznych, energię pochodzącą z odpadów drewna oraz energię hydroelektryczną, ale także poprzez zakup energii odnawialnej produkowanej zewnętrznie.

Nasze działania w zakresie leśnictwa w Brazylii certyfikowane przez FSC stanowią ważny wkład w lokalne środowisko i bioróżnorodność. Będziemy coraz bardziej skupiać się na unikalnych punktach sprzedaży, takich jak leśnictwo regeneracyjne i bioróżnorodność. Komunikujemy nasze sukcesy i cele naszym interesariuszom, na przykład w ramach naszej światowej kampanii świadomościowej „Change needs creativity”.

I tak, całkowicie przemyślamy nasze opakowania. W tej kwestii wiele się zmienia, na przykład całkowita zmiana naszych systemów opakowaniowych w Peru z tworzywa sztucznego na te z tektury i papieru. Nowe, bardziej zrównoważone opakowania spotkały się z bardzo pozytywnym odbiorem ze strony naszych klientów. Ten przykład będzie kierował naszym podejściem do wszystkich naszych rynków.

Wygląda na to, że firma wychodzi z pandemii z większą siłą i odpornością i zmierza ku jeszcze większym sukcesom w przyszłości…

Tak, cóż, z pewnością podjęliśmy pierwsze, bardzo zdecydowane kroki. Poczyniliśmy także ogromne postępy w zakresie nowego podejścia do świadomości marki. Inwestujemy znacznie więcej w media społecznościowe niż przed Coroną, nie tylko na Facebooku, ale także na Instagramie, LinkedIn czy YouTube. Byliśmy pierwszą marką w branży, która wykorzystała TikTok z dość rewelacyjnymi wynikami: w bardzo krótkim czasie udało nam się zdobyć 150 000 obserwujących i uzyskać aż do sześciu milionów wyświetleń niektórych naszych filmów. Znaleźliśmy się w pierwszej dziesiątce najbardziej innowacyjnych i zrównoważonych firm rodzinnych na świecie przez niemiecki magazyn finansowy WirschaftsWoche i instytut badania opinii publicznej Innofact, co umieściło nas na ósmym miejscu na 100 firm, pokazując, jak duże zaufanie budzi marka Faber-Castell w konsumentach . Wydaje się, że jesteśmy jak zaufana kotwica w czasach wielkiej niepewności i zmienności. To tutaj podsycamy ogień naszym programem wzrostu, pomysłami i innowacjami. Jestem pewien, że osiągniemy wysokie cele, które sobie postawiliśmy. To jest i pozostaje naszym deklarowanym celem na całym świecie: uwolnij swoją kreatywność! Inspirujemy coraz więcej ludzi do kreatywności!